fredag 9 augusti 2013

DE LEPRASJUKAS TACKSAMHET…




DE LEPRASJUKAS TACKSAMHET…

När jag hör Evangeliet som handlar om hur de 10 leprasjuka blev botade, kommer jag att tänka på några leprasjuka som jag lärde känna då de låg på den Heliga Barbaras infektionssjukhus i Athen.
De harde blivit förflyttade dit från ön Spinalonga (en ö där de spetälska hade vistats isolerade) som ligger nära Kreta.  När jag kom dit såg jag till min förvåning att en av dem var präst, som senare när han dog sades vara ett helgon. Han hade många gåvor från Gud, som t.ex att göra profetior. När jag såg honom hålla gudstjänst, kunde jag urskilja hans ödmjukhet, och jag tyckte att det var en Guds ängel på denna jorden. Vissa av dem bor och lever fortfarande i några små hus som staten upplåtit åt dem.
Dessa människor hade den stora välsingnelsen att botemedlet för lepra upptäcktes under den tid de var sjuka och att de blev botade.
De var de sista leprasjuka som räddades från denna sjukdom. I deras sinnevärld kan jag säga att jag upptäckte sanningen!
JA, hos dessa människor, som hade näsor eller öron eller fingrar som sakta ätits upp av sjukdomen, och som på något sätt verkade lite skrämmande…
Vet ni vad de gjorde?

Av stor tacksamhet till Gud för att de blivit botade, sparade de en del av den lilla sjukpension som de fick av staten, och åt mycket enkel mat. Vet ni vad de gjorde med resten? De letade upp mycket fattiga familjer i Athen och familjer med många barn,och skickade pengar i anonyma brev för att hjälpa dem. De var mycket barnkära och vill till varje pris hjälpa till. De öppnade också konton i banken och sparade där ett belopp för att dessa barn skulle få till framtida studier och utgifterna för att kunna gifta sig.Detta upptäckte jag då jag studerade på Universitetet, och skulle döpa ett barn som kom från en 15-personersfamilj, och där en av de leprasjuka, som hette Argyrå, skulle bli gudmor.
När jag samtalade med dem och frågade hur det kändes att inte kunna visa sig ute i denna världen och njuta av det goda svarade de: Gud ske Pris, fader, vi är glada och lyckliga här!
Jag blev förundrad över deras svar och sa till min goda vän; Vi har allt, pengar, hälsa och nöjen, men vi har inte sagt «Lovad vare Herren!» De säger det med hela sin själ!
De tog mig med till deras rum och där såg jag att de hade ikoner av Jesus Kristus, Jungfru Maria och Helgon.En av dem som inte hade märkt att jag kommit in i rummet, tände rökelse och bad; Jesus Kristus, beskydda hela världen, alla människor och barn. Hennes ögon tårades när hon sade dessa ord. Tro mig, det var den enda predikan i mitt liv som gick direkt in i hjärtat.

Det var den enda predikan i mitt liv gjord av en enkel människa , och dessuton leprasjuk
Det var den enda predikan jag inte hört från en präst.
Det var den enda predikan jag hört som inte kom från någon högt utbildad person, utan från någon som var undangömd och bortkastad i ett hörn av världen, men så välsignad av Gud.
Sen sade de : Fader, varje dag lovprisar vi Gud att medicinen har blivit uppfunnen.
När jag hörde de orden, såg jag deras tacksamhet till Gud skriven i deras ansikten, och det hade verkligen gjort mig tagen. När jag kom tillbaka till Universitetet sade jag till mina studiekamrater:
Vi här, vet ni vad vi gör? Vi studerar Teologi. Men de, de leprasjuka jag lärt känna, de lever i teologi.Vi lär oss saker utan att uppleva dem. De upplever dem utan att veta om det.
Ärligt, mina vänner,vet jag inte vilka som har lepra. De som blivit botade och prisade Gud och hjälpte de fattiga. Eller vi som har allt och inte gör något!
Idag bad jag Gud att han skulle visa mig det vackraste och bästa som han skulle vilja ha och som jag skulle skänka till honom, och han ville genom Evangeliet om de leprasjukas bot lära mig något: Jag förstod att det största som han ber oss om är bara en sak:
TACKSAMHET MOT GUD.
Idag insåg jag hur stort det är att föräldrar tar med sina barn till kyrkan. Vet ni vilken stor händelse det är när pappan och mamman kommer till kyrkan och säger till Jesus:
-Herre, mina barn , de som Du har skänkt mig, för att jag skall ha glädje i mitt hem, dem kommer jag nu med för att Du skall välsigna dem. Om alla ni är välsignade, så skall ni veta att den förälder som tar sina barn till kyrkan för att välsigna dem är tre gånger så lycklig!
Vid den punkten skulle jag vilj stanna, för jag vet inte vilken predikan som skulle kunna innefatta det välsignade ordet  Tacksamhet.
Hit till kyrkan kommer vi inte för någon annan anledning än att tacka Gud och det säger vi med ett “LOVAD VARE HERREN“.
Därför, innan Liturgin börjar, bestämde de Heliga Kyrkofäderna att vi skulle säga en lovprisning till Herren “Lovad vare Du som visat oss ljuset. Lovad vare Gud i höjden “.
Och i Liturgin sjunger vi tilll Honom  “Fräls oss Gods Son…och vi sjunger Halleluja“.
Fräls oss Gods Son…och vi skall prisa och lovsjunga Dig.

(Utdrag ur predikan av Fader Elpidios Vagianakis 2004)

TRYCK