måndag 12 augusti 2013

ÖVERLÄMNA DIG I GUDS FAMN


ÖVERLÄMNA DIG I GUDS FAMN
Med fullkomlig tillit, med lydnad och med hängivenhet!

Jag blir så ledsen många gånger, när vi talar om det himmelska och jag hör någon säga:
-Oh fader, jag vill så gärna bli räddad,men det är så svårt, för jag måste fasta,göra kyrkovakor, be många böner. Jag måste göra än det ena, än det andra...
Då frågade jag henne:
-Begär Gud verkligen så mycket av dig, för att du skall få en plats i Hans hjärta?
-Ja, fader, vi måste göra väldigt mycket.Tänk på helgonen,de gjorde offer, kyrkovakor och bad böner.
-Min vän, du måste förstå att helgonen gjorde det, helt enkelt för att de var förälskade i Gud!
Jag ställer en enkel fråga till dig. Vill du som mor att ditt barn skall göra många offer, för att bevisa sin kärlek? Med vilka offer vill du att ditt barn skall visa att det älskar dig? Behöver ditt barn fasta eller hålla vakor för att bevisa sin kärlek? Har en mor någonsin önskat något sådant från sitt barn?
-Nej!
-Så varför tror du då att Gud önskar detta från sina barn?



Gud har samma behov som du, viljan att Hans barn skall bevisa sin kärlek till Honom på detta sätt:
Göm dig som ett litet barn i Guds trygga och tillgivna famn
· MED FULLKOMLIG TILLIT,
· MED LYDNAD,
· MED HÄNGIVENHET.


(utdrag från predikan av fader Elpidius Vagianaki.)

______________________
“Sannerligen, om ni inte omvänder er och blir som barnen,kommer ni aldrig in i himmelriket. De som gör sig själva små som det här barnet är störst i himmelriket. (Matt. 18 3-4)

TRYCK